top of page

על עיצוב, קיימות ומה שביניהם- שיפוץ מרכז הייעוץ לנוער "הפוך על הפוך" בקריית ים

ניצני תפישת העיצוב הירוק החלו להופיע כבר בסוף המאה ה-18, בימי המהפכה התעשייתית. מה שגרם למעצבים ולאדריכלים להתחיל לחשוב ירוק, היה למרבה הפלא מחאה חברתית. המכונות דחקו הצידה את בעלי המלאכה, הותירו אותם מובטלים, וכך למעשה נלקח מהם כבודם על ידי חלקי מתכת מכאניים. לאורך ההיסטוריה, כאשר גברה המודעות למפגעים הסביבתיים שחברת הצריכה מייצרת, נוצרו 2 מחנות: מעצבים העובדים בשירות הקפיטליזם ומייצרים מוצרים מעודדי צריכה אשר מתוכננים מראש להתקלקל תוך זמן קצר, לבין מעצבים פרו סביבתיים. רק בשנות ה80 של המאה ה20 תפישת העיצוב הירוק החלה להתגבש, ומאז היא רק הולכת ומתרחבת. קשה מאוד להגדיר מהו טווח הפעילות של העיצוב הירוק, שכן התחום הפך לרחב מאוד וגבולותיו אמורפיים(מצב זה אף הוליד מתחזים רבים המנצלים את הטרנד הירוק בכדי למתג עצמם כמתחשבים בסביבה).

הסיפור הבא מציג עיצוב ירוק מזווית קצת אחרת.

"הפוך על הפוך" הוא פרוייקט של עמותת עלם במסגרתו מפעילה העמותה מרכזי ייעוץ לנוער בסיכון בכל רחבי הארץ. מרכזי הייעוץ מנוהלים על ידי צוות עובדים מקצועי ומצומצם המפעיל עשרות מתנדבים. המקום אמור לשמש כמקום מפגש מזמין לשיחה, בו יכולים הנערים לקבל תמיכה וייעוץ, אך בפועל עבור נערים רבים "הפוך על הפוך" הוא בית שני.

בשיחת סלון עם חברתי, שניהלה את "הפוך על הפוך" בקרית ים עד לפני זמן לא רב, עלה הרעיון לשלב בין הצורך שלה לשפץ את המקום כך שבאמת ישדר אווירה חמימה ותומכת לנערים, לבין הרצון שלי להגשים חלום ישן- לסייע באמצעות הידע המקצועי שלי לאוכלוסייה שזקוקה לכך באמת. וכל זאת בתקציב נמוך כמובן, שהרי מדובר בעמותה.

לשמחתי, בדיוק החל קורס "בנייה ירוקה" (או "עיצוב מקיים" כפי שאני מכנה אותו) בהנחייתי, לסטודנטים במסלול לעיצוב פנים בבית הספר למקצועות העיצוב בו אני מלמדת.

הצגתי את הרעיון לסטודנטיות שלי והן נענו בהתלהבות רבה- "סוף סוף משהו יישומי, מול לקוח! פרוייקט אמיתי"... כמו בכל פרוייקט, החל תהליך פינג פונג שבמהלכו עובדות "הפוך על הפוך" היו צריכות לכוון את הסטודנטיות בצורה החלטית, כדי שעיצוב החלל לא יהפוך את המקום למועדון נוער המשמש כזולה אחה"צ, אלא ימשיך לתפקד כמרחב טיפולי באווירה ביתית. המשימה לא הייתה פשוטה, שכן הלקוחות לא תמיד יודעים להגדיר מה הם רוצים, והסטודנטיות המעצבות מפנטזות על עיצוב חלל מעניין שלא בהכרח תואם את צרכי הלקוח (לדוגמא- ציור גרפיטי על הקיר ופופים מאוד מדברים לבני נוער, אך עלולים להסית את תשומת הלב של הנערים מהדבר החשוב ביותר- השיחה- ובכך לפגוע במימד הטיפולי של החלל).

בערך באמצע הסימסטר עלתה השאלה המתבקשת מפי הסטודנטיות- הלא מדובר בשיפוץ רגיל לחלוטין, אז מה לעזאזל "ירוק" פה?

המושג "קיימות" מושאל מתחום האקולוגיה ומדבר על מצב בו בני האדם יכולים להתקיים בהווה ולספק את כל צרכיהם מבלי לסכן את זכויותיו של דור העתיד. הקיימות מתייחסת ל- 3 תחומים אשר צריכים להתקיים ולפרוח במקביל: חברה, כלכלה וסביבה. במילים פשוטות- אם מפעל מייצר את חומרי הגלם שלו בתהליך שאינו פוגע בסביבה, מרוויח הרבה כסף מפעילותו, אך מעסיק את עובדיו בתנאים גרועים ומבזים (משכורת או תנאים פיזיים), המפעל אינו מפעל מקיים.

אז אם כן, מה הופך את הפרוייקט שלנו לירוק? הפרוייקט ענה על צורך חברתי ופעל בצורה חסכונית ויעילה, נעשה ברובו על ידי בעלי מקצוע מתנדבים ובשיתוף צוות העובדים והנערים עצמם. החומרים נתרמו על ידי חברות שונות, התקציב גוייס בסיוע הסטודנטיות והמתנדבים, ובסופו של דבר כל אלו אפשרו את שיפוצו של 'הפוך' קרית ים.

אירוע הסיום היה מרגש במיוחד. כמה פעמים במהלך שיפוץ יוצא לכל בעלי המקצוע, כל מי שלקח חלק בתהליך העבודה, לשבת על כוס קפה ולדבר? המעצבים, הנגר, איש הגבס, האינסטלטור, הצבעים, האנשים שסיפקו את הרהיטים והוילונות... כולם יחד עם מזמיני העבודה. לכולנו נצצו העיניים כמו היינו חברים ותיקים למרות שבפועל לא ממש הכרנו. התורמים נתרמו לא פחות מהנתרמים...

יצרנו מקום מקסים בתהליך שהדגיש את ייעודו וזהותו. הנערים, שכלל לא האמינו שיכול להתרחש שינוי שכזה, הגדירו את זה הכי יפה כשנכנסו בפעם הראשונה ל'הפוך' המשופץ: "מה זה?! זה נראה כמו בית".

___________________________________________________________________

מרכז הפוך על הפוך נמצא בשכונת שפירא שבקרית ים. המרכז משמש כמקום מפגש ושיח לבני נוער ולמתנדבים רבים מרחבי הצפון. המתנדבים מסורים ואחראיים ובאים עם לב פתוח ורצון עז להכיר, לדבר ולהיות מבוגר משמעותי עבור בני הנוער. אם גם את/ה מעוניין/ת להתנדב למען בני הנוער, ניתן לפנות לאיריס בטלפון 054-9773759.

מועדון הנוער הפוך על הפוך שיפוץ בהובלת סטודיו9. שיתוף פעולה בין  עמותת עלם , מכללת קווים וסטודיו9
מועדון הנוער הפוך על הפוך שיפוץ בהובלת סטודיו9

תיוגים:

bottom of page