top of page

נגרות עם ילדים- איך מתחילים?



כשאנחנו שוקעים בהרהורים ומעלים זכרונות ילדות, אחד הדברים החזקים שקופצים לנו לראש הוא הרצון לגדול כבר. יש המון דברים ששמורים לעולם המבוגרים או נכון יותר, יש המון דברים שהמבוגרים שומרים לעצמם בין אם מדובר בפעולות יומיומיות או בין אם מדובר בשיחות מורכבות על העולם.

"כשתגדלי תביני".... "זה מסוכן"! או "זה לא לגילך"! משפטים כאלו ונוספים נאמרים לא פעם ע"י המבוגרים ומשאירים את הילדים עם תחושת מידור וכעס.

יש תחומים שבאמת לא מתאימים לילדים, אבל יש לא מעט מקרים שהמבוגרים עושים לעצמם הנחות כשהם אומרים לעצמם ולסביבה "זה לא לילדים".

ממפגש תדיר עם גננות, הורים ומטפלים אנחנו מבינים שההנחות הללו נוצרו כמעין מנגנון הגנה. המבוגרים מפחדים להפגיש את הילדים עם דברים שנשחשבים מסוכנים כי הם חוששים ממה שעלול לקרות. חוששים מפציעה, חוששים מתביעה, חוששים ממה יגידו מבוגרים אחרים ומאיך שהם עצמם עלולים להיתפס בעיני אחרים.


אנחנו מציעים תפיסה אחרת - חשפו את הילדים לתחומים האלו באופן מתווך ומתאים. למדו אותם על הסכנות וכיצד לשמור על עצמם. הדבר הקל הוא לאסור, לא לחשוף, למנוע. במקום לעשות זאת שווה לברר: האם יש פעולות שבעזרתן אפשר לתת לילדים להתנסות באופן שיעצים אותם וילמד אותם כיצד לעשות זאת בצורה נכונה?

ילדים שמרגישים שסומכים עליהם הופכים לעצמאיים, תחושת המסוגלות שלהם עולה וגם הגאווה העצמית. בעולם תחרותי כל כך אנחנו חושבים שאלו חוויות שיכולות להיות מאוד מעצימות ומשמעותיות.


אז איך מתחילים לנגר עם ילדים?

לפני הכל בררו עם עצמכם מה מנע מכם להתחיל לנגר עד היום? האם רק עכשיו אתם מתחילים להתעניין או שהנושא הזה יושב אצלכם בלב כבר כמה זמן? מה חסר לכם כדי להתחיל לעבוד?

רוב התשובות שאנחנו נתקלים בהן עוסקות בשני נושאים עיקריים: הראשון הוא פחד ממה שעלול לקרות והשני הוא שפשוט לא יודעים איך להתחיל.

בואו נדבר רגע על פחד. למה אנחנו בעצם מפחדים לנגר עם ילדים? הפחד טמון בעובדה שכלי נגרות יכולים להיות דבר מסוכן. אפשר להיחתך ממסור, אפשר לדפוק את האצבע עם הפטיש....אבל כשחושבים על זה רגע מבינים שזה ייעוד כלי העבודה- לדפוק, לנסר, לקדוח.... אם נבין כיצד לבצע את הפעולות האלו בצורה נכונה, נוכל לתווך את העבודה לילדים בצורה בטיחותית.




בואו ניקח רגע דוגמא מעולם אחר: חיתוך נייר. כדי שנוכל ליצור פיסות נייר בצורות ובגדלים שונים נשתמש במספריים. חיתוך במספריים היא מיומנות שיש לתרגל. ילדים בגיל 3 לומדים ומתרגלים בגן לחתוך עם מספריים וזה דווקא יותר מקובל בתרבות שלנו. אז למה שזה לא יהיה כך גם עם כלי עבודה נוספים?

איך לומדים לעבוד עם מספריים או כל כלי עבודה אחר?

תחילה נציג את המספריים לילדים וניצור תהליך למידה לשימוש נכון ובטיחותי. נדגים את אופן השימוש ונאפשר לילדים להתנסות בצורה מבוקרת. נעבוד בקבוצות קטנות, נעודד אותם להפעיל הגיון בריא (למשל לא רצים עם מספריים ביד כי עלולים להיפצע או לפצוע אחרים באופן חמור, כדי להעביר אותן לחבר נניח אותן על השולחן ולא נעביר מיד ליד....) כך עושים גם עם פטיש ומסור!


בואו ניקח דוגמא נוספת - חיתוך ירקות עם סכין. גם זו מיומנות שמתרגלים בגיל הגן.

בשימוש בסכין נלמד את הילדים שיש להניע את הסכין לאחור ולפנים בזמן החיתוך, חשוב להיזהר שלא לחתוך את היד ולכן לא נחזיק את העגבניה או המלפפון קרוב למסלול התנועה של הסכין.

יש הבדלים רבים בין השימוש בסכין לבין השימוש במסור שיכולים להפוך את השימוש במסור ליותר בטיחותי. למשל, בעבודה עם מסור לא נאחז את חתיכת העץ ביד בזמן הניסור אלא נקבע אותה לשולחן בזמן העבודה. במצב הזה אפשר לאחוז את המסור בשתי ידיים וכך למעשה נמנעות 99% מהפציעות האפשריות.




קודם אנחנו, לפני הילדים! אז מה אנחנו מנסים לומר בעצם? כל מיומנות שאנחנו מבקשים להקנות לאחרים, חשוב ללמוד ולהכיר היטב תחילה בעצמנו. לפני שנציג אותה לילדים נצטרך להתנסות ולשלוט בה בעצמנו. כדי להבין איך עובדים בצורה נכונה עם כלי העבודה, מה אפשר לעשות איתו ואילו בעיות עלולות לצוץ בזמן העבודה חשוב לצבור ניסיון. תהיו בטוחים שאחרי שתדפקו 100 מסמרים תחושת הביטחון שלכם בדפיקת מסמרים תשתפר פלאים. אם אתם עדיין חוששים תוכלו להשתמש בעזרים כמו אטב שיאחז את המסמר בזמן הדפיקה וכך תרחיקו את ידי הילדים ממסלול הפטיש.

לאחר שרכשנו ביטחון בעבודה בעצמנו, ורגע לפני שאנחנו מאפשרים לילדים להתחיל לנגר בעצמם חשוב להתעכב עוד רגע על העניין החשוב ביותר, הבטיחות. הנגריה בבית או בגן או בקליניקה היא לא עוד מקום שאליו ניגשים בריצה אחרי משחק בחצר. זהו לא מקום שמשחקים בו אלא מקום שעובדים בו. זו נקודה שחשוב שגם הילדים יכירו משום שכך היחס שלהם לעשייה בנגריה יהיה שונה ובטוח יותר. התרבות שננחיל לילדים בעבודה סביב שולחן הנגרות תשפיע באופן דרמטי על בטיחותם של הילדים.


בנוסף לכך הנה עוד כמה כללים חשובים להתחלה: - סביבת עבודה נקייה ומסודרת היא סביבה מזמינה לעבודה וגם מעודדת שמירה על הבטיחות. כששולחן העבודה מבולגן ומונחים עליו כלי עבודה רבים לדוגמא, הסיכוי שכלי כלשהו ייפול על הרצפה ובדרך יפגוש רגל של ילד או ילדה עולה. - לפני שנתחיל לעבוד נבחן את ההופעה שלנו. נעליים סגורות ושיער אסוף במידת הצורך הם הכרחיים.

- שמירה על מעט כללי בטיחות של עשה ואל תעשה. איך מתנהגים סביב שולחן הנגרות ואיך לא מתנהגים. לדוגמא - לא משתוללים, אם לא בטוחים - שואלים וכו'. ההיגיון הבריא שלכם ינחה אתכם בניסוח כללי ההופעה וההתנהגות סביב שולחן הנגרות שלכם. הביטחון שלכם בילדים יגדל כתאפשרו להם לתרגל את המיומנות בסביבה מבוקרת ובטוחה.


כל מה שנאמר מתייחס לגיל 3 ומעלה אך רלוונטי גם למי שרוצה להתחיל לעבוד עם ילדים בגיל בית ספר יסודי והאמת שתהליך הלמידה נכון גם לעבודה עם מבוגרים. בכל מקרה לפני תחילת עבודה חישבו האם הילד או הקבוצה בשלים לכך והתחילו לנגר לאט לאט באופן מובנה.




מוזמנים להכיר את קורס הנגרות הדיגיטלי שלנו: נגרות עם ילדים שנוצר לאחר ליווי של אנשי חינוך רבים בתחילת דרכם בעבודה עם ילדים סביב שולחן הנגרות ואת הנגריה לילדים. ניתן לרכוש את הגישה לאתר הנגריה בנפרד מערכת "הנגריה לילדים" (או את שתיהן יחד) וליהנות מאתר גדוש בסרטוני הדרכה, פרויקטים שניתן לבצע עם ילדים ודגשים חשובים לעבודה עם ילדים.

לרכישת הנגריה בחנות של סטודיו9- https://www.9design.co.il/product-page/%D7%94%D7%A0%D7%92%D7%A8%D7%99%D7%94 שימו לב לאופציות השונות בחלונית הגלילה.

לקריאה נוספת על ערכת הנגריה לילדים: https://www.9design.co.il/hanagaria9

bottom of page